Bier in blik - Yes, we can!

Bier in blik - Yes, we can!

Geplaatst door Rick Kempen, bierambassadeur Bier&cO on 27th Jan 2022

Bier in blik - Yes, we can!

Bier in blik – nog niet voor iedereen even vanzelfsprekend. Toch is blik niet meer weg te denken uit het bierlandschap. Meer en meer (kleine) brouwerijen omarmen blik als ideale verpakking. En ook de bierliefhebber heeft de voordelen van bier in blik ontdekt. Maar sinds wanneer hebben we eigenlijk bier in blik, en welke uitdagingen brengt blikbier met zich mee? En waarom is blik dan zo’n goede bierverpakking?

Geschiedenis van het bierblikje

Op 24 januari viert men in Amerika “National Beer Can Appreciation Day” – letterlijk vertaald, de ‘nationale dag van de waardering van het bierblikje’. Je raadt het al: 24 januari is niet zomaar gekozen als datum om de waardering voor het bierblikje uit te drukken. Op 24 januari 1935 start Gottfried Krueger Brewery met de verkoop ervan. Al sinds 1909 werd er met ingeblikt bier geëxperimenteerd, maar de blikjes bleken niet sterk genoeg en ontploften aan de lopende band - letterlijk. Overigens werden blikjes destijds echt van blik gemaakt, die je met een blikopener moest openen. Dat maakte drinken uit het blik een hachelijke onderneming: je sneed er zo je lip aan open. Het alternatief was twee gaten in het deksel prikken: een om uit te drinken, de ander om lucht in het blik te laten zodat het bier bleef stromen. Tamelijk onhandig, en al snel werd dan ook een blik bedacht met een bovenkant die op een fles leek: de cone top werd in september 1935 door Schlitz geïntroduceerd. Peperduur om te maken en productietechnisch een ramp, verdween dit concept in 1960 van de aardbodem. Een jaar daarvoor lanceerde Coors Brewery het eerste aluminium blikje – maar het duurde nog twee jaar alvorens de eerste test werd gedaan met een bierblik waarvan je een lipje in het deksel kon wegtrekken om bij het bier te komen. Dat werd door de jaren heen geperfectioneerd, en droeg bij aan de opmars van bier in blik: in 1969 verdrong blik de glazen fles in Amerika van de eerste plaats als verpakking.

Ontwikkeling van het bierblikje

Technische innovaties leidden dus tot meer werkbare verpakkingen. Maar deze blikken gaven wel een nare smaak af. Het blik reageerde met de vloeistof, en produceerde die nare bijsmaken. Sommige mensen herinneren zich dit ook van doperwtjes en sperziebonen: in de jaren zeventig hadden die vaak ook een onaangename metaalsmaak, die doet denken aan bloed. Ook met de komst van het aluminium blik bleef dit een probleem, reden voor producenten om speciale coatings te ontwikkelen die de chemische reacties moesten voorkomen.

Elk blikje heeft nu deze coatings waardoor smaakvervuiling niet meer optreedt – maar ze brengen een nieuw ‘probleem’ met zich mee. De coating is gemaakt van plastics, en die lossen langzaam op in de vloeistof. Nu is bier sowieso vers op z’n lekkerst, maar bewaar bier in blik dus zeker niet te lang: die plastics wil je niet in je lichaam hebben. Hou hiervoor eenvoudigweg de THT datum op het blik aan!

Dat alles gezegd hebbend: door de jaren heen ontwikkelde bier in blik zich zodanig positief en voortvarend dat ook kleine, craft brouwerijen, hun bier erin gingen verpakken. In 2002 is Oscar Blues uit Colorado de eerste ‘craft brewery’ die zijn bier louter in blik verpakt. Niet iedereen is overigens van blik overtuigd. Legendarisch is de ontboezeming van Greg Koch, mede-oprichter van Stone Brewing, dat hij de mannen van Oscar Blues destijds voor gek verklaarde om hun beslissing. Jaren later geeft hij onomwonden toe dat hij dat toen deed omdat hij niet beter wist, en hij stelt zijn mening bij. Klassiekers als Stone IPA en Go To Session IPA worden nu zelfs alleen nog in blik op de markt gebracht. Hier vind je overigens ons Stone brouwerijpakket met hun blikken . En in Amerika is inmiddels de meerderheid van al het verkochte bier verpakt in blik.

Ook in Nederland wordt blik door brouwers omarmd. Brouwerij Kees uit Middelburg ging als eerste volledig over op blik, en velen volgen zijn voorbeeld. Zo maakten ook Van Moll uit Eindhoven en Uiltje Brewing Company uit Haarlem volledig de overstap van fles naar blik. De redenen zijn simpel, en hebben alles met kwaliteit te maken.

De voordelen van bier in blik

Bier in blik heeft enkele voordelen ten opzichte van de flesverpakking, zowel op kwaliteits-, milieu- en belevingsgebied. Voor wie de voordelen niet al eens opgesomd kreeg: blik beschermt bier het best tegen de onvermijdelijke smaakachteruitgang. Bier is een levensmiddel, gemaakt van natuurlijke ingrediënten, en heeft dus niet het eeuwige leven. De smaak gaat versneld achteruit als bier wordt blootgesteld aan licht, lucht en hoge temperatuur. Licht, vooral Uv-stralen, reageren met hop en veroorzaken nare zwavelverbindingen - maar blik is 100% lichtdicht, en verslaat daarmee elke fles. Zuurstof reageert met bier en laat het oxideren waardoor het bier naar een natte krant gaat ruiken - maar blik is 100% luchtdicht. Hoe kouder een drank is, hoe langzamer biochemische processen verlopen waardoor de smaak langzamer achteruitgaat - en blik koelt sneller dan glas. Punt is: blik is, zeker voor aromatische bieren, de superieure bierverpakking.

Dan zijn er nog talloze milieuvoordelen. Zo zijn blikjes lichter in gewicht dan een fles. Dat is in veel opzichten zeer positief voor de carbon footprint. Je kunt bijna twee keer meer blikjes vervoeren in een vrachtwagen dan flessen, zowel vanwege het gewicht als de vorm. Dit heeft serieus positieve gevolgen voor de CO2-uitstoot. Aangezien metaal beter geleidt dan glas is een blik eerder koel: dat scheelt in het energieverbruik van je koelkast, ook om het koel te houden.
Dan is blik veel beter te recyclen dan flessen. Zelfs statiegeldflessen lijken minder aantrekkelijk want ze gebruiken ongelooflijke hoeveelheden brandstof om per vrachtwagen heen en weer te worden gereden, en het waterverbruik om ze te spoelen is enorm. Aluminium is oneindig herbruikbaar, maar het omsmelten kost wel meer energie dan het hergebruik klaarmaken dan glas. Eenduidig wetenschappelijk onderzoek is hiernaar nog niet gedaan – voor ons valt de balans uit in het voordeel van blik.

Blikjes zijn veiliger dan flessen - denk er maar eens over na. Het is makkelijker om een fles te breken en je eraan te snijden dan een blikje. Zeker als je bier meeneemt naar het strand, een picknick of (berg)wandeling is dat best een voordeel. En zo, alles op een rij zettend, kunnen we vaststellen dat blik de superieure verpakkingen voor bier is. Het ziet er ook nog eens geweldig uit – op een blik kan een artiest meer kwijt dan op een fles.

Reden genoeg dus om de waardering voor het bierblikje uitbundig te vieren. Weet je niet waar je beginnen moet? Wij hebben vast ons assortiment bieren in blik voor je bijeengebracht. Maak je keuze en geniet!

Deze blog is copyright van Dare to Drink Different en mag niet worden hergebruikt.