Sluit
Sluit
Sluit

Duurzaamheid

Bij Dare to Drink Different geloven we dat de passie voor bier hand in hand moet gaan met duurzaamheid. Als onderdeel van Bier&cO dat onderdeel is van Royal Swinkels Family Brewers N.V. zetten wij ons in voor een groenere toekomst. Met specifieke aandacht voor verschillende aspecten op het gebied van verduurzaming en klimaat. Wat we op dit moment al doen, raakt verschillende zaken in onze keten.

1. Klimaatneutrale bezorging

Wij willen onze ecologische voetafdruk minimaliseren. Dit zodat we onze klanten kunnen voorzien van de beste bieren zonder negatieve impact op het milieu. Dit doen we samen met onze partner Budbee. Budbee is een bedrijf dat onze bierpakketten op een duurzame manier vervoert. Zij doen dit door hernieuwbare diesel te gebruiken en waar het kan elektrische voertuigen in te zetten om het pakket op de meest duurzaam mogelijke manier te leveren. Zo kunnen onze tevreden klanten genieten van onze bieren en frisdranken, wetende dat het op een milieuvriendelijke manier bij je thuis wordt geleverd.

 

2. Duurzame verpakking

Onze commitment voor een milieuvriendelijke aanpak gaat verder dan alleen de klimaatneutrale bezorging. Zo bestaan al onze verpakkingen volledig uit recyclebaar materiaal met het prestigieuze FSC-keurmerk. Het FSC-keurmerk, het Forest Stewardship Council-keurmerk, vertegenwoordigt duurzaam bosbeheer en speelt een cruciale rol in het behoud van onze natuurlijke hulpbronnen en het waarborgen van een schonere planeet voor toekomstige generaties. Dit internationaal erkende label bevestigt dat het gebruikte hout of karton in producten afkomstig is van bossen die op een verantwoorde en duurzame wijze worden beheerd. Het wordt toegekend aan bedrijven en producten die zich inzetten voor het behoud van bossen, biodiversiteit en de rechten van lokale gemeenschappen respecteren .Daarnaast bestaat al het folie dat we gebruiken voor minstens 50% uit gerecycled materiaal.  Wij geloven dan ook dat deze verantwoorde verpakking bijdraagt aan een schonere planeet voor toekomstige generaties.

 

3. Samenwerking met Duurzame Brouwerijen

 

Als onderdeel van Bier&cO zorgen we er samen voor dat we ons aanbod en onze webshop blijven verduurzamen. Bier&cO is een organisatie die duurzaamheid en milieuvriendelijkheid als belangrijk aspect meeneemt bij het samenstellen van haar assortiment. Daarnaast streven we ook naar het opbouwen van langdurige partnerschappen met brouwerijen die dezelfde waarden delen. Dit zorgt ervoor dat onze klanten kunnen genieten van bieren die niet alleen van topkwaliteit zijn, maar ook geproduceerd worden met respect voor het milieu. Dat doen we door duurzame partnerschappen op te bouwen met brouwerijen overal ter wereld.

Wij werken dan ook samen met brouwerijen die vooroplopen in duurzaamheid. Enkele voorbeelden van deze brouwerijen zijn: BrewDog, Davo, Brouwerij de Koningshoeven en fritz-kola.

 

 

Zo haalt BrewDog twee keer zoveel CO2 uit de lucht dan dat zij uitstoot. Dat betekent dat de Schotse brouwerij klimaatpositief is geworden.  Klimaatpositief wil zeggen dat het bedrijf geen schade brengt aan het milieu en het milieu zelfs een handje helpt. Daarnaast heeft BrewDog 3700 hectare grond gekocht in Schotland. BrewDog wil hier ruim 1.1 miljoen inheemse bomen op gaan planten zodat er minder CO2 in de lucht komt te zitten en de natuur niet beschadigd raakt. Verder maakt BrewDog van het brouwafval nieuwe bio-energie. De energie willen ze gebruiken om onder andere de voertuigen en het brouwproces mee te voorzien. Naast de bio-energie die ze gebruiken voor brandstof gebruikt BrewDog ook elektrische vrachtwagens. Zo worden de horecazaken in Londen momenteel al door elektrische vrachtwagens geleverd. Als laatste draait de brouwerij op wind en zonne-energie en verbouwt het haar eigen hop. Dit alles ook om de aarde een handje te helpen.

 

Ook Davo doet veel aan duurzaamheid. Zo hebben zij een bier genaamd Migaloo ontwikkeld. Dit bier is ontstaan in samenwerking met een roeiteam met dezelfde naam. Dit roeiteam roeide in 2021 de Atlantische Oceaan over. Dit deden zij om aandacht te vragen voor de plasticsoep in de grote oceaan. Davo support dat volledig en heeft daarom de Migaloo ontwikkeld. Bij elk verkochte Migaloo zal Davo een bedrag naar de strijd tegen de plastic soep overmaken. Daarnaast zorgt Davo er ook voor dat er zo min mogelijk verspild wordt. Bierbostel wordt dan ook gereproduceerd tot varkensvoer. Bierbostel is een restproduct dat vrijkomt bij de productie van bier. Door dit te reproduceren ontstaat er minder afval en kunnen de varkens meer eten.

 

Brouwerij De Koningshoeven draagt ook een steentje bij aan het verduurzamen van de aarde. Zo hebben ze een eigen waterzuiveringsinstallatie om waterverbruik te minimaliseren en benutten ze biologische reststoffen als veevoer. Daarnaast wekt de brouwerij ook een deel van zijn energie op met zonnepanelen en is bezig met het verminderen van de CO2-uitstoot in het productieproces. Verder halen zij zoveel mogelijk grondstoffen uit eigen omgeving, dit zodat ze betere controle hebben op hun grondstoffen. Bovendien is de brouwerij graag in nauw contact met de telers. Ook bakken de monniken brood van bierbostel, zo gaan zij verspilling van grondstoffen tegen en produceren zij daarbij nieuw voedsel.

 

Ook bij fritz-kola zetten ze zich in op het gebied van duurzaamheid. Zo zetten ze zich volledig in voor de strijd tegen plasticvervuiling. Ze bieden al hun frisdranken uitsluitend aan in recyclebare glazen flessen en ondersteunen diverse duurzaamheidsinitiatieven. Een van hun initiatieven is "Every bottle helps," Daarnaast organiseren ze beach clean-ups om actief deel te nemen aan het behoud van het milieu. Verder hebben zij ook de doneerring geïntroduceerd. Doneerringen zijn ringen rond om een prullenbak waar mensen hun statiegeldblikje of flesje in kunnen zetten zodat het afval beter gescheiden wordt. Fritz-kola's toewijding aan plasticvrije verpakkingen, afval scheiding en hun inspanningen om de oceanen schoon te houden maken hen een goed voorbeeld van duurzaamheid in de drankenindustrie.

4. De invloed van Royal Swinkels Family Brewers

Net als wij doet Royal Swinkels Family Brewers er als overkoepelende organisatie alles aan om zo duurzaam mogelijk te opereren. De onderneming heeft zich tot doel gesteld om tegen 2030 volledig klimaatneutraal te opereren. Dit willen zij gaan doen door circulair te gaan ondernemen. Dat houdt in dat ze ervoor zorgen dat er geen grondstoffen, energie en materialen verloren gaan bij het produceren en opereren. Verder zorgen ze ervoor dat deze hulpbronnen hun waarde blijven behouden. Daarnaast hebben zij een zogenoemde circulariteit index geïntroduceerd. De circulariteits index is een berekeningsmethodiek waarmee ze kunnen berekenen hoe circulair ze zijn als bedrijf. Ze delen alles wat ze doen op in drie kernprocessen: circulair inkopen, circulair produceren en hoogwaardig hergebruik. Door de index kunnen ze doelstellingen koppelen aan circulair ondernemen, inzicht krijgen in processen en zien waar ze moeten bijsturen. Wij willen daar ook ons steentje aan bij dragen door bovengenoemde dingen te doen en te blijven zoeken naar de meest duurzame optie.

Back to top