Biertrends in 2024

Biertrends in 2024

Geplaatst door Rick Kempen, bierambassadeur Bier&cO on 29th Jan 2024

Nog nooit is een jaar zo lastig geweest om te voorspellen als 2023, schreven we verleden jaar. En eerlijk gezegd: dat vinden we voor 2024 ook! Het blijft een enorme uitdaging om, voor zowel brouwerijen, horecabedrijven én bierliefhebbers, het hoofd te bieden aan prijsstijgingen, het personeelstekort en alle maatregelen waarmee de Overheid het niet alleen niet gemakkelijker, maar zeker ook niet leuker maakt.

Dit alles gezegd hebbend: er zijn voor ons drie trends waar je op letten moet, als consument. Ook kun je hier als ondernemer op inspelen.

Alcoholarm en alcoholvrij

De groei van dit segment zet onverminderd door in 2024. Kleine brouwerijen krijgen steeds meer technische middelen tot hun beschikking om hun creatieve brouwsels met weinig of geen alcohol te maken, waardoor de smaakvariatie alleen maar verder toeneemt. Ook de kwaliteit blijft beter worden: de tijd dat je je vertwijfeld afvroeg of er echt bier in je glas zat, ligt nu echt definitief achter ons. De consumptie van alcoholarm en alcoholvrij bier is in de afgelopen tien jaar met 500% gestegen en maakt inmiddels bijna 7% van de markt uit. Een op de 15 bieren is alcoholvrij of alcoholarm – dat kun je niet langer negeren.

Belangrijker: de consument wordt zich meer en meer bewust van het feit dat zij of hij niet altijd alcohol hoeft te drinken om toch te genieten. En dat betekent dat de vraag naar een gevarieerd en uitgebreid aanbod alcoholarme en -vrije bieren voor jouw horecabedrijf steeds belangrijker wordt. Varieer hierbij vooral in bierstijlen: naast pils ook IPA, Hefeweizen, pale ale, fruitbier en blond. Er is zelfs een alcoholvrij trappistenbier op de markt! Bijkomend voordeel van een uitgebreid en gevarieerd aanbod alcoholarm en -vrij bier is dat je per definitie veel bieren gaat opnemen van kleine, meest onafhankelijke brouwerijen. Laat dat nou nog steeds iets zijn dat de consument in toenemende mate verwacht te vinden op jouw bierkaart…

Pils prijst zichzelf uit de markt

Natuurlijk, alles is in rap tempo duurder geworden: grondstoffen, personeelskosten en energie zijn fors gestegen in prijs. Dat vertaalt zich naar hogere inkoopprijzen voor bier, en dus hogere verkoopprijzen voor jouw gast. Wel valt op dat bier van de grote pilsbrouwers in verhouding met bier van kleine brouwers veel duurder is geworden. En dat betekent dat het prijsverschil tussen pils (nog steeds het meest gedronken biertype) en alle andere biersoorten kleiner aan het worden is. Het zou zomaar veel consumenten het laatste duwtje kunnen geven om eens iets anders te drinken – bier van een andere soort dan pils, met meer smaak en verrassing. In veel cafés is het allang niet meer zo dat pils meer dan de helft van het biervolume uitmaakt. Als pils zich op deze wijze uit de markt blijft prijzen, betekent het automatisch dat jij nog gemakkelijker kunt scoren met bier van kleinere brouwerijen – en de kassa rinkelt er geen seconde minder door!

Herontdekking van klassiekers

De snel gegroeide populariteit van buitenissige biersoorten heeft veel consumenten de ogen geopend: er is zoveel te ontdekken op het gebied van smaak en geur in bier! En even leek het erop dat bieren van brouwerijen die al decennia bestaan hierdoor zouden worden overvleugeld. Klassiekers als een Hefeweizen van Weihenstephan, La Trappe Tripel of St. Bernardus Abt 12 boden geen uitzinnige tropische fruitgeuren en deden je mond niet samentrekken vanwege de intense bitterheid. Maar het wezen van klassiekers is dat ze zich als bier bewezen hebben: je kunt er altijd veilig op terugvallen en je valt je er nooit een buil aan. Op een afgewogen bierkaart nemen dit soort bieren dus een prominente plaats in, want als er een trend is die in 2024 zal opschieten, dan is het wel de herontdekking – of zelfs herwaardering – van deze klassiekers. De combinatie van hun bewezen smaak en kwaliteit, in combinatie met hun relatieve betaalbaarheid, maakt dat consumenten er meer en meer naar zullen teruggrijpen. En ervan genieten – want dat blijven we doen, in 2024: genieten!